onsdag 26 september 2007

Sluta köpa, börja hyra

De traditionella autionssajterna får konkurrens av uppstickaren HyraHyra där företag och privatpersoner kan hyra ut redskap, möbler, tjänster och allt annat som någon annan kan tänkas ha användning för. Det är Traderas grundare som fått en snilleblixt och sajten som launchades igår har redan några hundra annonser.




Digg! DiggIt! Del.icio.us

Nya grepp i resereklam

Reseföretaget Apollo ber sina kunder göra deras reklam. Företaget satsar på interaktiv reklam när de ber sina kunder lämna in 30-45 sekunderspotar och tror att intresset kommer bli stort. Tanken är att de uppladdade filmerna ska locka andra att resa. Man kan även tänka sig att använda de bästa filmerna i sin tv-reklam. Totalt lottas 70 000 kr ut.




Digg! DiggIt! Del.icio.us

tisdag 25 september 2007

Blogg som marknadsföringsverktyg?

Ett nystartat företag erbjuder annonsörer möjligheten att mot en avgift få sina produkter omskrivna i bloggar. Annonsören kan själv välja vilken av bloggarna som produkten ska nämnas i och kostnaden ligger på upp till 2000:-/inlägg på någon av de populärare bloggarna.

Läs mer på Dagens Media

Digg! DiggIt! Del.icio.us

måndag 24 september 2007

Remixade bilder

Coca-Cola Remix Art Gallery är en kollektion bilder skapade av en mängd designers/formgivare där de på sitt egen vis tolkar "the Coke side of life".

En rolig idé som resulterade i en hel del intressanta tolkningar...



Officiella sajten
Flickr galleri

Digg! DiggIt! Del.icio.us

torsdag 20 september 2007

Interaktiva annonser

Google har precis tillkännagett Google Gadget Ads, ett nytt annonsformat för att nå användare på nätet.

Google Gadget Ads fungerar som widgets/gadgets och tanken är användaren ska kunna interagera med dem. Förhoppningen är att man ska kunna fånga användarnas uppmärksamhet på ett bättre sätt än med traditionella annonser/banners. Det kan handla om att göra en widget/gadget med ett spel eller med interaktivt innehåll och video.

Google Gadget Ads är fortfarande i en testfas och bara öppet för att antal utvalda företag.

Läs mer på www.marketingpilgrim.com

Digg! DiggIt! Del.icio.us

onsdag 19 september 2007

Underbar reklamfilm



Visst, det kan tyckas som en enkel uppgift att göra något kul i en kondomreklam, men detta är väldigt smart och roligt utan att bli buskis eller gå över gränsen.

PS. glöm inte att skruva upp volymen.

Digg! DiggIt! Del.icio.us

tisdag 18 september 2007

Reklam i Windows?

Microsoft har lämnat in en patentansökan om användargenererad reklam direkt i operativsystemet. Om detta blir verklighet så kan det innebära att skräddarsydda annonser dyker upp baserat på hur användaren använder datorn.

Det hela bör dock tas med en nypa salt då Microsoft har mängder av oanvända patent.

Läs mer på idg.se

Digg! DiggIt! Del.icio.us

torsdag 13 september 2007

Någon har tröttnat på Facebook

Facebook-hetsen tycks aldrig ta slut. Nu har vissa, kanske lite mer cyniska själar, dock börjat tröttna och gjort ett statement, Arsebook. Sajten beskrivs på följande sätt: "Arsebook is an anti-social utility that connects you with the people you hate". Lite underhållande tyckte vi. Det står även att man kan skicka "blackmail" eller publicera lögner, gå med i en hatisk grupp eller skvallra lite lagom elakt. Vi på Kompago är för snälla för att prova om det fungerar eller inte.

Digg! DiggIt! Del.icio.us

HSB i Second Life

HSB har tagit ett annorlunda grepp inför sin nya reklamkampanj. Istället för en traditionell kampanj har man tillsammans med en reklambyrå, en design- och webbyrå samt ett arkitektkontor bestämt sig för att bygga ett 1.800 meter högt torn i den virtuella världen Second Life. Man har redan köpt en ö med omkringliggande tomter dit HSB:s medlemmar ska bjudas in. Tillskillnad från andra tomter i det virtuella landskapet är HSB:s tomter gratis för de inbjudna – företaget står för notan. HSB försöker nå unga bosparare och studenter men på sikt kommer boföretagets alla medlemmar att bjudas in för att få chansen att bygga en virtuell community tillsammans.

Läs mer om HSB:s kampanj här

Digg! DiggIt! Del.icio.us

onsdag 12 september 2007

Svinbra kampanj?

HV 71:s marknadschef har berättat i Resumé att han fick en snilleblixt. Den nya kampanjen har fått en del medial uppmärksamhet. Du kan just nu se de två spelarna Ledin och Jämtin bakpå stadsbussarna där de flinar glatt, ståendes i en svinstia. Detta på grund av att det ofta under matcherna skanderas "Jämtin, Jämtin ditt svin" och detta tog laget fasta på. Nu har kampanjen även blivit uppmärksammad på Resumés hemsida. Läs mer om HV:s svinstora satsning på Jnytt.se eller hos Resumé.

Digg! DiggIt! Del.icio.us

Delade meningar kring statens reklambudget

Idag rapporteras på Dagens Media att 30 procent av riksdagsledamöterna sätter sig emot reklamen för Svenska Spel. Det är främst Moderater och Folkpartister som är negativa till statlig reklam.

Undersökningen är gjord av Regi på Dagens Medias uppdrag och omfattar 100 intervjuer fördelade över partierna i förhållande till mandat. Det rapporteras vidare att hela 35 procent av de tillfrågade i Riksdagen vill minska den statliga budgeten för reklam. Man anser att Svenska Spel, Systembolaget och Vin & Sprit är mest problematiska och att de inte bör få marknadsföra sig överhuvudtaget. Däremot vill man att Skatteverket, Försäkringskassan och Apoteket ska få göra reklam och att dessa har störst nytta av att synas i samhället.

Bland Moderaterna vill 63 procent minska reklambudgeten för de statliga bolagen, bland Folkpartisterna 56 procent. Hos Kristdemokraterna vill å andra sidan 75 procent inte minska reklambudgeten och bland de tillfrågade Socialdemokraterna vill 64 procent ha kvar nuvarande budget. Sammanlagt 46 procent av riksdagsledamöterna vill inte minska på budgetarna alls och 19 procent hamnar i ”vet ej”-kategorin.

Bör ej få marknadsföra sig:
Svenska Spel (30 procent)
Systembolaget (24 procent)
Vin & Sprit (18 procent)

Bör få marknadsföra sig:
Skatteverket (34 procent)
Försäkringskassan (15 procent)
Apoteket (15 procent)

Till berättelsen hör att Svenska Spel enligt Sifos reklammätningar minskat sina medieköp med närmare 100 miljoner kronor brutto mellan 2004 och 2006. Diskussionen om spelreklam i medierna tror Andreas Jansson som är informationschef på Svenska Spel är anledningen till den negativa inställningen i Riksdagen. Man tror dock inte på Svenska Spel att regeringen skulle strypa budgeten helt.

- Jag tror att Svenska Spel påverkas av ökningen som sker från andra bolag. Men det blir svårt för oss att fortsätta minska våra investeringar med det reklamtryck som råder nu, säger Andreas Jansson till Dagens Media. Det skulle innebära att vi förlorar intäkter och marknadsandelar. Spelarna skulle istället flytta till spelställen som tar mindre ansvar än vad vi gör. Vi har färre spelare med spelproblem än de utländska bolagen, avslutar Andreas Jonsson.


Läs den fullständiga artikeln och se grafik hos Dagens Media

Digg! DiggIt! Del.icio.us

måndag 10 september 2007

Kreativitet på ingång i Jönköpingsregionen

Den Kanadensiske forskaren och författaren Richard Florida som skrivit ”Den kreativa klassens uppgång”, startar ett kreativt institut i Jönköping. Institutet som har säte vid Rotman School of Management i Toronto, Kanada, ska ledas av Charlotta Mellander.

Projektet drar igång under september och man diskuterar nu med ett flertal finansiärer för att dra in ytterligare fonder utöver de 120 miljoner kanadensiska dollar som skjutits till av kanadensarna. Mellander har sedan länge haft ett nära samarbete med Florida och det kreativa institutet är ett sätt att formalisera detta.

Det finns även en poäng med den geografiska placeringen av de två instituten, Sverige och Kanada är nämligen de två länder som av Florida rankar högst på hans kreativitetsindex. Florida anser att valet av Internationella Handelshögskolan i Jönköping är perfekt då det är en skola som präglas av entreprenörskap, innovationer, kreativitet och regionalekonomi. Han har vidare uttalat sin glädje över samarbetet och vill skapa och understödja en mer kreativitetsdriven agenda för regioner och företag världen över.

Mellander påpekar att vi i Sverige måste fortsätta vårt arbete inom denna sfär, trots att vi redan rankar väldigt högt i de studier om kreativitet som tidigare gjorts. Hon vill genom samarbetet ”peka på kreativitetens roll för välstånd och utveckla nya sätt att förbättra användningen av kreativitet”.

Läs mer om samarbetet och allt vad forskningen innebär

Digg! DiggIt! Del.icio.us

tisdag 4 september 2007

Seam Carving med Flash

En ny teknik för att skala bilder, kallad seam carving, tar hänsyn till bildernas innehåll när den skalas. Ett youtube-klipp som visar tekniken har fått en mängd utvecklare att börja implementera seam carving i Flash.

Originalbild:


Skalad bild / skalad med seam carving:


Se demo på quasimodo.com

Digg! DiggIt! Del.icio.us