onsdag 12 september 2007

Delade meningar kring statens reklambudget

Idag rapporteras på Dagens Media att 30 procent av riksdagsledamöterna sätter sig emot reklamen för Svenska Spel. Det är främst Moderater och Folkpartister som är negativa till statlig reklam.

Undersökningen är gjord av Regi på Dagens Medias uppdrag och omfattar 100 intervjuer fördelade över partierna i förhållande till mandat. Det rapporteras vidare att hela 35 procent av de tillfrågade i Riksdagen vill minska den statliga budgeten för reklam. Man anser att Svenska Spel, Systembolaget och Vin & Sprit är mest problematiska och att de inte bör få marknadsföra sig överhuvudtaget. Däremot vill man att Skatteverket, Försäkringskassan och Apoteket ska få göra reklam och att dessa har störst nytta av att synas i samhället.

Bland Moderaterna vill 63 procent minska reklambudgeten för de statliga bolagen, bland Folkpartisterna 56 procent. Hos Kristdemokraterna vill å andra sidan 75 procent inte minska reklambudgeten och bland de tillfrågade Socialdemokraterna vill 64 procent ha kvar nuvarande budget. Sammanlagt 46 procent av riksdagsledamöterna vill inte minska på budgetarna alls och 19 procent hamnar i ”vet ej”-kategorin.

Bör ej få marknadsföra sig:
Svenska Spel (30 procent)
Systembolaget (24 procent)
Vin & Sprit (18 procent)

Bör få marknadsföra sig:
Skatteverket (34 procent)
Försäkringskassan (15 procent)
Apoteket (15 procent)

Till berättelsen hör att Svenska Spel enligt Sifos reklammätningar minskat sina medieköp med närmare 100 miljoner kronor brutto mellan 2004 och 2006. Diskussionen om spelreklam i medierna tror Andreas Jansson som är informationschef på Svenska Spel är anledningen till den negativa inställningen i Riksdagen. Man tror dock inte på Svenska Spel att regeringen skulle strypa budgeten helt.

- Jag tror att Svenska Spel påverkas av ökningen som sker från andra bolag. Men det blir svårt för oss att fortsätta minska våra investeringar med det reklamtryck som råder nu, säger Andreas Jansson till Dagens Media. Det skulle innebära att vi förlorar intäkter och marknadsandelar. Spelarna skulle istället flytta till spelställen som tar mindre ansvar än vad vi gör. Vi har färre spelare med spelproblem än de utländska bolagen, avslutar Andreas Jonsson.


Läs den fullständiga artikeln och se grafik hos Dagens Media

Digg! DiggIt! Del.icio.us

Inga kommentarer: