torsdag 17 januari 2008

Hur är man "irriterande klok" egentligen?

Sexistisk reklam är självklart ett problem och något som inte ska få existera över huvudtaget. Reklambranschens produktioner faller under ERKs granskande öga där reklam kan fällas eller frias enligt en rad olika kriterier. 


Nu är det på tapeten med ett lagförslag där det ska bli olagligt att göra kränkande, sexistisk reklam. Vissa höga stämmor inom reklambranschen fullkomligen skriker ut sin oro, medan andra, lite tystare, nickar gillande. Viggo har till exempel skrivit en ledare på Resumés hemsida där han talar mot lagförslaget. Även folkpartisten Birgitta Ohlsson har uttalat sig om lagförslaget på Dagensmedia.se och anser att det är bättre med självsanering än lagstiftning. I kommentarerna till dessa artiklar diskuteras det friskt och så även i media. 

Nu uppmärksammas flera enskilda fall där reklam och marknadsföring klassas som sexistisk. En av dom är flingor som riktar sig mot barn, där det till exempel stått något man reagerat på, på hemsidan som ska marknadsföra produkten. Resumé rapporterar:

"På hemsidan finns fyra figurer, tre pojkar och en flicka. Pojkarna består av en sportfåne, en hiphopare och en genial och galen uppfinnare. Den enda flickan beskrivs däremot i helt andra ordalag: ”Pink hänger alltid med sina tre killkompisar. Hon är söt och snygg, så alla faller pladask för henne. Men hon är också irriterande klok”."

Vi följer debatten med spänning. 


Digg! DiggIt! Del.icio.us

Inga kommentarer: